יום רביעי, 18 בפברואר 2009

על דיכוי, על אושר ועל שקרים קטנים ונוראיים

בימים האחרונים מאז שהתחלתי לכתוב כאן, רצים בראשי רעיונות אין ספור לפוסטים. מידי יום, כמעשה השטן, קורא דבר מה אשר מסיח את דעתי וכופה עלי להגיב עליו. לשמחתי הרבה היום בבוקר היתה לי שיחה מרתקת עם אשה שאני מאוד מעריך על נושא עליו אני רוצה לכתוב. חשבתי לעשות קופי-פייסט של השיחה מהסקייפ ישר לכאן. לצורך התמצות, הבהירות ושמירה על פרטיותם של החפים מפשע, החלטתי לא לעשות זאת. במקום זאת אקצר את דברי ואתן דוגמאות על עצמי. 

על דיכוי
אני: זה קשה להיות תחת דיכוי.
היא: אני יודעת,ההתפכחות והידיעה שחיים בדיכוי היא הקשה מכולם. בזכות השיח שלי איתך ועם זוגתך הבנתי שיש בי עדיין צד מדוכא למרות מה שחשבתי על עצמי.
אני: תמיד יש צד מדוכא. לא מזמן שמעתי את חומסקי מדבר על תאוריות אוטופיות. הוא אמר שהרעיון שאנחנו יכולים לדעת כיצד נראת חברה אוטופית הוא בעייתי בגלל שאופיו של הדיכוי הוא היותו בלתי מורגש. לכן לא ניתן לדעת בכמה דרכים אנחנו מדוכאים כיום ואין לנו מושג עליהם. הוא נותן כדוגמא את סבתו שחיה במשפחה אולטרה-פטריאכלית שאביה אפילו לא ידע את שמה. עבורה זה היה טבעי וסביר.
היא: אז לדעתך אי אפשר להגיע למצב של שחרור אמיתי במציאות הקיימת?
אני: ברור שלא. זה ייקח מאות ואלפי שנים. אבל אפשר לתת לעצמנו קווים כללים ולהתקדם לאורם. קשה לי להאמין שנהיה אי פעם חופשיים לחלוטין.

על אושר
יש ספר שאני מאוד אוהב שנקרא Happier של טל בן שחר. הוא גם תורגם לעברית ונקרא "באושר ובאושר".  הוא מסביר שהספר נקרא כך ולא Happy מפני שלהיות שמח זה אתגר מתסכל. או שאתה מאושר או שלא. האם אני מאושר עכשיו? האם אהיה מאושר אחר כך? יכול להיות שקודם החשבתי שאני מאושר, אבל עכשיו שאני באמת מאושר אני מבין שקודם הייתי לא מאושר? 

לעומת זאת להיות יותר מאושר היא משימה תמידית. אני תמיד יכול להיות יותר מאושר ממה שהייתי בעבר ולהיות עוד יותר מאושר בעתיד. זה מסע מופלא. לכן השאלה האם אי פעם נהיה חופשייים, או האם אי פעם נהייה מאושרים, היא שאלה מדכאת שמנסה להשאיר אותנו במקום בו אנחנו נמצאים. אם יש לך את היכולת להיות מאושרת, אז יש לך את הייכולת להיות יותר מאושרת. האמונה שעוד עשר שנים תהיי הרבה יותר מאושרת מאשר היום,  זו התורה כולה על רגל אחת. 

על שקרים קטנים ונוראיים
יש מספר סוגי שקרים. אחד מהם הוא שקרים קטנים ונוראיים שאנחנו מספרים לעצמנו ולאנשים הקרובים לנו ביותר. דוגמאות? אני לעולם לא אהיה מאושר, אני אוהב להתלונן, אני לא אומר מספיק לזוגתי כמה אני אוהב אותה. אלה רק דוגמאות לשקרים קטנים ונוראים שרצים לי בראש ומדי פעם אני מתוודה עליהם בפני מי שאני מחשיב חברה מספיק קרובה. יש עוד. יש עוד הרבה.

הדבר העצוב הוא שאף אחת מהאמירות האלו אינה נכונה. יש לי חיים טובים ומאושרים למדי. אני נוהג להתלונן, אבל אני ממש לא נהנה מזה. אני חושב שזה הרגל רע ואני משתדל להתנצל כאשר אני שם לב שכך נהגתי. אני אומר לזוגתי כמה אני אוהב אותי ואיזה בר מזל אני שהכרתי אותה לעיתים די קרובות. זו העוצמה האמיתית של הדיכוי. הדיכוי מתחיל בתוכי.

הערה: הפנייה בלשון נקבה היא לנוחיות בלבד, והיא מיועדת לשני המינים.

4 תגובות:

  1. קשה להתמודד עם הדיכוי בגלל האמורפיות שלו והעובדה שהוא בשר מבשרנו, אחד החומרים המרכיבים אותנו, ואולי אחד הדומיננטיים שבהם. ולכן - כמו שאומרת לי תמיד נחמה - מה שחשוב זו המודעות. לא נוכל להשתחרר, אבל נוכל להבין טור יותר את החומרים מהם אנו עשויים, וההבנה הזו, גם אם לא תשחרר אותנו לגמרי (ואולי היא אפילו מכבידה, מעיקה?), תפתח לנו פתח לבחירת דרכי פעולה והתמודדות. ונוכל להיות חכמים יותר בעתיד ולהפעיל פחות דיכוי על זולתנו, על ילדינו.
    ביחס לאושר. אני מאמינה שבעוד עשר שנים אהיה יותר מאושרת, אבל אני לא נתלית בכך. כי ביליתי עשר שנים בחיי בציפיה לשנים מאושרות, וזה היה גיהנום. ולקח לי הרבה זמן להבין שהאושר האמיתי (עבורי לפחות) הוא היכולת להיות מאושרת כאן ועכשיו, בנקודת הזמן הקטנה והפרוזאית שבה אני נמצאת. ואני מאושרת, בכל שנה יותר, ובעיקר בזכות זה שאתה אוהב אותי ובזכות המזל הגדול שהיה לנו להכיר זה את זו.
    ונראה לי שאני יודעת עם מי שוחחת. וזה מעניין, כי אני מרגישה שהיא פקחה את עיני לפנים רבות של הדיכוי שלא הייתי מודעת להן. לחיי חברות חכמות ומפרות (ההתייחסות בלשון רבות נעשית מטעמי נוחות אך מיועדת לשני המינים).

    השבמחק
  2. הסוד אל האושר הוא לחתור למטרות שהן בעלות משמעות בטווח הארוך ושהדרך אליהן מהנה.

    השבמחק
  3. כבר כמה ימים שאני מהרהרת בדבריך,בשיחה שהיתה לנו.
    מהרהרת בפוקו בכח ושלטון. בשלטון ובחופש שלי. באושר הרגעי שאני חיה בו לעיתים. ובעיקר בידיעה שמישהו מדכא אותו.
    אז לפחות אני ברת מזל שיודעת את הדברים הללו. מעכשיו לרגעי האושר שלי אתן את הכבוד הראוי. על החופש שלי אני עוד צריכה להרהר.

    השבמחק
  4. שמחתי לשמוע. אלו בהחלט הנושאים החשובים ביותר והראויים ביותר להרהור ומחשבה נוספת. לפעמים נדמה שאלה שניים שהם אחד ושרק בעיסוק בהם יש טעם.

    השבמחק