יום שבת, 9 במאי 2009

אמר החכם

"אמר החכם: מי שלומד תורה וחוזר עליה לפרקים, וכי לא הנאה היא לו? מי שבא אליו חבר ממרחק, וכי לא תענוג הוא לו? מי שלא הכירו בו הבריות בערכו ואף־על־פי־כן לא בא לכלל תרעומת - וכי לא איש־המעלה הוא?"

המאמרות של קונפוציוס, פרק ראשון, אנלקט א

החכם קונג, הידוע במערב כקונפוציוס, הוא אחת הדמויות החשובות בהיסטוריה האנושית. תורתו ומאמרותיו השפיעו השפעה אדירה על התרבות והחברה בדרום מזרח אסיה. הקונפוציוניזם אינו נחשב כדת ולכן לא ידוע כמה מאמינים יש בתורה זו. ניתן לומר שהשפעתה אינה נופלת מזו של הדתות הגדולות: הנצרות, האיסלאם, הבודהיזם וההינדואיזם.

"המאמרות של קונפוציוס"[ויקי]
הוא ספר האוסף אמירות ופתגמים, הנקראים בדרך כלל "אנלקטים", מבית מדרשו של הפילוסוף הסיני בן המאה ה-5 לפנה"ס ושל חסידיו, כמו גם שיחות בינם לבינם בעלות משמעות ערכית או חינוכית. הספר לא נכתב על יד החכם קונג. תלמידיו וממשיכי דרכו אספו את פתגמיו ומאמרותיו ולאחר גלגולים רבים התייצב הספר בגרסה המוכרת לנו היום.

אחד הדברים המעניינים בספר הוא בבחירת האנלקט הראשון המצוטט מעל. אנלקט זה לא מאיר לנו את תורתו של החכם קונג ואינו מתייחס למושגים עיקריים בתורתו. הבחירה בו אינה מקרית. היא משקפת ערכים ותפיסת עולם המציבה את הכתוב באנלקט זה כנקודת הפיחה בדיון במילותיו של קונג.

אתמול ישבתי וחזרתי על התורה ואכן הייתה זו הנאה צרופה. לא בתורת ישראל עסקינן אלה בתורת השמאל הסהרורי. חברה הגיעה ממרחק ואכן היה תענוג. יצא לי להכיר גם אנשים חדשים. דבר ראשון בא לי לומר הם הכירו בי כערכי ולכן הנושא לא עלה. מצד שני יתכן שאני איש המעלה ולכן איני יודע כלל אם הכירו בי כערכי או לא. בכל מקרה היה כיף.


***תודה לפרופ' יואב אריאל שהכיר לי את יופיו של החכם קונג והכניס בי את האהבה למאמרותיו ולעוד כמה דברים שאינם קשורים בכלל.

4 תגובות:

  1. ערן, מה זה הטיזר הזה? לא הבנתי כלום. מה זה אנלקט? איך קשור קונפוציוס לשמאל הסהרורי? את מי פגשת?

    השבמחק
  2. ושאלה נוספת - זמרת שלא באה לידי תרעומת הפלייליסט - וכי לא זמרת היא? ומה אם היא שרה רק במקלחת ו/או לאוזני אנשי השמאל הסהרורי בלבד?

    השבמחק
  3. אסף

    ערכתי את הפוסט. אני מקווה שעכשיו זה ברור. הקשר העיקרי בין קונפוציוס לשמאל הסהרורי הוא בחיבתי הרבה לשניהם. הסיפור בסוף אינו טיזר אלה ניסיון להבין את האנלקט דרך ערוא שקרה באמת. פרטי האירוע אולי מעניינים אך לא כל כך קשורים לנושא.

    נועה

    ברוכה הבאה לבלוג. נוכחות נשית איכותית היא דבר שתמיד יש בו מחסור. השאלה שלך היא שאלת זן ולא משהו שהחכם קונג היה מתריד עליו את מנוחתו. אני בטוח שתרעומת הפלייליסט תגיע גם אליך ושאנשים זרים יפנו אלייך ברחוב.

    השבמחק
  4. אני בולבל ... ( זה קשור לאייל ניב ? )

    השבמחק